کد مطلب:832 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:347

احکام غسل کردن
مسأله 378 ـ در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد، ولی در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست، و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافی است.



مسأله 379 ـ كسی كه از حرام جنب شده و اگر بخواهد با آب گرم غسل كند عرق می كند، چون عرق او بنابر أقوی طاهر است. لازم نیست كه با آب سرد غسل كند ولكن چون كه احتیاط مستحب نجاست است بهتر آنست كه با آب سرد غسل كند و اگر آب سرد پیدا نكند یا برای او ضرر داشته باشد، بعد از آنكه تمام بدن زیر آب كُر رفت نیت غسل ترتیبی كند و به نیت سر و گردن بدن را حركت دهد بعد یك مرتبه به نیت طرف راست و مرتبه دیگر به نیت طرف چپ بدن را حركت دهد.



مسأله 380 ـ اگر در غسل به اندازه سر موئی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است، ولی شستن جاهائی از بدن كه دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی واجب نیست.



مسأله 381 ـ جائی را كه شك دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن بنا بر احتیاط واجب باید بشوید.



مسأله 382 ـ اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد كه داخل آن دیده شود، باید آنرا شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست.



مسأله 383 ـ چیزی را كه مانع از رسیدن آب به بدن است، باید برطرف كند و اگر پیش از آنكه یقین كند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است.



مسأله 384 ـ اگر موقع غسل شك كند، چیزی كه مانع از رسیدن آب باشد، در بدن او هست یا نه، باید وارسی كند تا مطمئن شود كه مانعی نیست.



مسأله 385 ـ در غسل باید موهای كوتاهی را كه جزء بدن حساب می شوند بشوید، و شستن موهای بلند واجب نیست، بلكه اگر آب را طوری به پوست برساند كه آنها تر نشوند، غسل صحیح است ولی اگر رساندن آب به پوست، بدون شستن آنها ممكن نباشد، باید آنها را بشوید كه آب به بدن برسد.



مسأله 386 ـ تمام شرطهائی كه برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبی نبودن آن، در صحیح بودن غسل هم شرط است، ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پائین بشوید و نیز در غسل ترتیبی لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت دیگر را بشوید بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر كند و بعد طرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید اشكال ندارد، ولی كسی كه نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری كند، اگر به اندازه ای كه غسل كند و نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، باید هر قسمت را فوراً بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فوراً نماز بخواند، و همچنین است حكم زن مستحاضه كه بعداً گفته می شود.



مسأله 387 ـ كسی كه قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینكه بداند حمامی راضی است، بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی كند، غسل او باطل است.



مسأله 388 ـ اگر حمامی راضی باشد كه پول حمام نسیه بماند، ولی كسی كه غسل می كند قصدش این باشد كه طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد غسل او اشكال دارد مگر آنكه علم به رضایت حمامی حتی در این صورت داشته باشد.



مسأله 389 ـ اگر بخواهد پول حرام یا پولی كه خمس آنرا نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است مگر آنكه علم به رضایت حمامی حتی در این صورت داشته باشد.



مسأله 390 ـ اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر كند و پیش از غسل شك كند كه چون در خزینه تطهیر كرده حمامی به غسل كردن او راضی است یا نه، غسل او باطل است، مگر اینكه پیش از غسل حمامی را راضی كند.



مسأله 391 ـ اگر شك كند كه غسل كرده یا نه باید غسل كند، ولی اگر بعد از غسل شك كند، كه غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.



مسأله 392 ـ اگر در بین غسل، حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند أقوی كفایت تمام نمودن غسل و بجا آوردن وضوء است، و احتیاط مستحب آنست كه دوباره غسل كند، به قصد آنچه بر او است واقعاً و بعد از آن وضو هم بگیرد.



مسأله 393 ـ اگر به خیال اینكه به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل كند، چنانچه بعد از غسل به اندازه خواندن یك ركعت یا بیشتر وقت داشته باشد غسل او صحیح است، و اگر كمتر از یك ركعت وقت داشته باشد و غسل را به قصد غایتی از غایات دیگر نیاورده باشد، اولی إعاده آنست اگر بنحو تقیید باشد.



مسأله 394 ـ كسی كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده یا نه نمازهائی را كه خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید غسل كند.



مسأله 395 ـ كسی كه چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یك غسل بجا آورد، یا آنها را جداجدا انجام دهد. و اگر نیت غسل جنابت نماید كفایت از بقیه می نماید علی الاقوی.



مسأله 396 ـ اگر بر جائی از بدن، آیه قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، بنابر احتیاط واجب اگر ممكن است باید آنرا از بین ببرد، و اگر ممكن نیست باید وضو و غسل را ارتماسی انجام دهد، و چنانچه بخواهد وضو یا غسل را ترتیبی بجا آورد، باید آب را طوری به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.



مسأله 397 ـ كسی كه غسل جنابت كرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.